piątek, 10 czerwca 2016

Caramelo -Smoky Cream Minimum Splash White custom (Appaloosa CollectA)

Witajcie moi drodzy :). Dziś zanim zabrałam się za posta wrzuciłam jedno z poniższych zdjęć na Fb by sprawdzić, czy uda wam się rozpoznać model i maść konia.  Zaskoczyliście mnie pozytywnie, ponieważ było wiele trafnych, lub częściowo trafnych odpowiedzi :)

model to oczywiście wałach Appaloosa z firmy CollectA; mój pierwotnie był kasztanowy z derką.
Co do maści, to jest to podwójny gen rozjaśniony z karego, czyli Smoky Cream z odmianą typu, nie Sabino jak by się mogło zdawać, a overo i do tego ma swoją specjalna nazwę:
Splash White
Nie wiem dlaczego Splash White nie jest klasyfikowane jako sabino, tylko jako overo, nie ja to wymyśliłam ;D, choć dla mnie było by to logiczniejsze... 

"Splashed white or splash is a horse coat color pattern in the "overo" family of spotting patterns that produces pink-skinned, white markings."
en. Wikipedia


Dodatkowo odmiana Splash White dzieli się na podgrupy w zależności od tego jak mocno nasz koń został "ochlapany" bielą (ang. splash - pochlapać, chlupnąć, opryskać)


Tak więc pełna nazwa umaszczenia mojego wałacha brzmi:
Smoky Cream Minimal Splash White :)


Kiedy typowaliście maści starałam się podpowiedzieć, że ten wałach nie ma żadnych odmian na brzuchu, jak ma się w przypadku typowej odmiany sabino. Dowiedziałam się od was, że sabino nie koniecznie mają odmiany na brzuchu (wierzę na słowo ale i tach chętnie sprawdzę ;)). Zaczęłam więc szperać jak jeszcze odciągnąć was od sabino i naprowadzić na overo. 

Szperając znalazłąm takie info:
" Leg white that is higher in front than the back (of any given leg) is Sabino, and if it's higher in back than the front, that's Splash"

(Białe odmiany sięgające wyżej na przednich nogach (nawet na jednej) niż na tylnych to Sabino, a jeśli białe odmiany sięgają wyżej na tylnych nogach niż na przednich to Splash White)

Jednak nie jest to łatwe do rozróżnienia przy koniach z dużą przewagą bieli sięgającą o wiele wyżej niż nogi, wtedy pozostaje jedynie genetyka :).


Wałaszek otrzymał na imię Caramelo, co jak można łatwo się domyśleć znaczy "karmelek" :)
Jest moim pierwszym królikiem doświadczalnym jeśli chodzi o wzory paint, przy maściach siwych nie było większej konieczności dodawania odmian, chociaż może po prostu wcześniej nie byłam na to gotowa i nie nadarzył się odpowiedni koń. 

Caramelo ma budowę typowego westernowca, jemu wystarczyło by piórko w grzywie i tkany koc indiański na grzbiecie albo siodło westernowe i kowboj :)...




Nie chciałam pozbawiać go tej aury westernu poprzez nadanie mu jednolitej maści, uznałam, że więcej by przez to stracił niż zyskał...

Cieszę się, że wybrałam właśnie taką maść a raczej takie odmiany, bo Smoky Cream to on miał być jeszcze zanim go kupiłam :D, tak się zmienił, że nie wszyscy byli w stanie rozpoznać co to za model...



wałaszek ma błękitne oczy, nie tylko z racji szerokiej odmiany na głowie, ale również ze względu na swoją maść podstawową. Wszystkie konie z podwójnym genem rozjaśnionym, zarówno Cremello, Perlino jak i Smoky Cream, mają błękitne oczy :).






Jak wam się podoba w tej nowej odsłonie? Może woleliście oryginał? ;)
Ja z pewnością wolę go takiego, czas rozejrzeć się za jeźdźcem west, przecież nie wsadzę na niego Bellę jeżdżącą w stylu angielskim xD...


 PS. wciąż zbieram pytania do Q&A, koniecznie zajrzyj i dodaj swoje propozycje :)


7 komentarzy:

  1. Do pyska mu w tej maści ^^ Przyznam, że konio bardzo mi się spodobał :D te oczka...cudeńko!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. O jejciu jaki piękny! No po prostu cudeńko! Gratuluję ,,nowego'' nabytku :D. Oczka przepiękne, a maść dość trudna! Pozdrawiam i czekam na odpowiedzi do Q&A!
    Wiola.

    OdpowiedzUsuń
  3. Naprawdę świetny custom, jestem zachwycona :D Cudny jest!
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Karmelek wyszedł ci cudnie ! Maść ślicznie do niego pasuje a te oczka... *-* Piękne !
    Pozdrawiam !
    Roxy

    OdpowiedzUsuń
  5. Cudowny! Bardzo ładny odcień maści - z doświadczenia wiem że trafic w idealny nie jest łatwo, a Tobie się udało ;-)
    Pozdro!

    OdpowiedzUsuń
  6. Śliczny ten custom :)
    Naprawdę pięknie się prezentuję 
    oczy się napatrzeć nie mogą ;)
    Zdjęcia ładne z fajnym tłem
    Pozdrawiam !!! i czekam aż odpowiesz na pytania ;D

    OdpowiedzUsuń
  7. A ja byłam święcie przekonana, że derka to okrycie na konia...
    A teraz to takie 'przyprószenie' na zadzie XD
    Pasuje do Caramelo jasna maść. Nie każdy koń dobrze się prezentuje w maści karej. :) Cieszę się, że dobrze mu z Tobą. :) Oczy ma takie jak ja - no, może moje są trochę ciemniejsze XD Rzadko widuje model konia z błękitnymi paciorkami :D
    Pozdrawiam jedną z moich idolek blogerskiego świata!
    Keira *.^

    OdpowiedzUsuń